Skip to main content

Laadvermogen en maximaal gewicht

Bij Urbano vinden we het belangrijk om duidelijke informatie mee te geven aan onze klanten. Dit zowel over de uitrusting, indeling als gebruikte materialen van de merken en modellen die we verkopen. Elke meeruitrusting leidt ook tot meer gewicht. Een thema dat belangrijk is en waar we graag open en duidelijk over communiceren.
URBANO_homepage_separator_red-2

In de praktijk kom je snel tot 215 kg minder laadvermogen dan het opgegeven homologatie gewicht van de constructeur. Je kan deze afwijking echter relatief eenvoudig tot 100 kg reduceren. Hoe zit het in elkaar?

  1. Het homologatie gewicht van een motorhome is maar met 20% water en geen 90% gevuld, immers de constructeur voorziet op het 20% niveau van een aflaatkraan waarvan verondersteld wordt dat je deze gebruikt indien nodig, niet met een volle watertank rond te rijden. Dit kan al snel 100 kg betekenen als je beslist om met een volle tank te rijden.

  2. Een reservebatterij is bij heel wat merken niet origineel voorzien af fabriek. Het is de dealer die in de voorziene batterij-ruimte een batterij installeert (20 à 25 kg).

  3. In plaats van één gasfles (zoals in de homologatie voorzien), nemen de meeste gebruikers een 2de fles mee (17 kg).

  4. Iedereen wilt extra accessoires (luifel, tv, satelliet antenne, zonnepaneel, veiligheidssloten). Die zijn alles samen goed voor 75 kg. Dit brengt ons op 215 kg.

Zes manieren waarop Urbano zorgt voor duidelijkheid!

Bij Urbano beperken we ons niet tot simpele vuistregels, maar geven onze motorhome adviseurs duidelijke info aan de klanten. Het is belangrijk dat klanten zich bewust zijn van deze extra gewichten.

  1.  Wij vermelden al 20 jaar het gewicht van de accessoires op onze optielijst. Per aangesneden 75 kg opties verlies je in de praktijk een gehomologeerde zitplaats vandaar dat het gewicht van accessoires absoluut moet beperkt worden indien je van alle zitplaatsen ten alle tijde gebruik wenst te maken.

  2. Bij Urbano worden alle modellen gewogen voor ze de toonzaal binnengaan. We vermelden op de affiches niet alleen de prijs van het geëxposeerde model, maar ook het gewicht.

  3. Onze motorhome adviseurs houden rekening met de concrete vragen en wensen van de klant. Moeten er fietsen mee? Visgerief of duikmateriaal?

  4. Sommige fabrikanten maken gebruik van de Europes tolerantie van 5% afwijking ten opzichte van het echte gewicht. Bij Urbano doen we dit niet. We vertrekken van het werkelijke gewicht van het model in kwestie.

  5. Al onze 3.500 kg Fiat chassis kunnen verhoogd worden tot 3.650 kg zodat je nooit overladen bent bij normaal gebruik en eenvoudig kan genieten van dit extra laadvermogen. Wij weren absoluut 3.500 kg chassis in 7.48 meter die niet kunnen geüpgrade worden en waar je dus technisch voor voldongen feiten staat. Fiat biedt ook optioneel, naast de upgradebare 3.500 kg chassis naar 3.650 kg chassis, een Heavy versie aan. Deze heeft een MTM van 4.250 à 4.400 kg en is enkel verkrijgbaar met de 180 pk motor als je voor een automaat opteert. Ford is hier wel een uitzondering op: hun 3.500 kg versie kan niet geüpgraded worden met 150 kg zoals bij de Fiat. Bij Ford stelt zich enkel de keuze 3.500 of 4.100 kg chassis, maar deze laatste bestaat niet in automaat.

  6. Wij van Urbano adviseren om bij de zwaardere integrale motorhomes steeds één aan te schaffen op een 4.400 kg chassis. Ondanks dat je maar over een rijbewijs B met de 3.500 kg grens beschikt en dit chassis 40 kg meer weegt, dus 40 kg minder laadvermogen voor zij met een rijbewijs B, is dit de beste keuze. Je bent technisch gezien NOOIT overladen, enkel is jouw rijbewijs mogelijks overladen als je alleen over een B beschikt. Je kan een toelating bekomen om jouw 4.400 kg chassis met een rijbewijs B te besturen. Je mag volgens jouw rijbewijs wel niet meer laden dan 3.500 kg, maar op zijn minst heeft jouw chassis - in afwachting van jouw rijbewijs C1? - alvast een pak reserve en extra rijcomfort.

 

Een rijbewijs C boven de 7 meter?

Sommigen zijn slecht geïnformeerd en maken zich er gemakkelijk vanaf met een paar simpele vuistregels. In plaats van mee te denken met de klant verkondigen ze dat een motorhome van meer dan 7 meter een rijbewijs C nodig heeft. Het thema gewicht is niet eenvoudig. Een simpele vuistregel die zegt dat je een rijbewijs C nodig hebt boven de 7 meter, houdt daarmee geen steek. Daar zijn een paar goede redenen voor:

  1. Het chassis en koelkast/oven combinatie bepalen in grote mate het gewicht. Laat dit nu net hetzelfde zijn in een 7m08 als in een 7m40. Meer lengte betekent dus niet automatisch dat er meer dan 20 kg extra gewicht is.

  2. Iedereen heeft zijn eigen manier van reizen. Sommigen doen vooral korte trips met zijn tweetjes en willen graag een groot bed en een indeling die veel ruimte biedt. Dat kan perfect op rijbewijs B.

  3. De constructiewijze van de motorhome speelt een belangrijke rol. Zo maakt bijvoorbeeld Eura Mobil gebruik van een verlijmingsproces overgenomen uit de vliegtuigindustrie. Er zijn minder verbindingsprofielen en hoekprofielen nodig waardoor er wordt bespaard op gewicht.

  4. Bij Roller Team is de CEO van de fabriek een ingenieur en geen marketing medewerker. Daarom maakt Roller Team het verschil in de sector door extreem veel laadvermogen toe te laten. Zo beschikt deze fabrikant als enige in de sector over een semi-integraal met plafondbed en zeven ECHTE gehomologeerde plaatsen op rijbewijs B. Dit terwijl verschillende constructeurs geen vijf plaatsen meer halen boven de 7m30.

  5. Voor de liefhebbers van een ruim salon, ruime slaaphoek met maxi centraal bed én grote badkamer heeft Roller Team, zowel in 7m als in 7m42, een camper met vijf ECHTE gehomologeerde plaatsen met onevenaarbaar laadvermogen.

  6. Zijn alle passagiers volwassen? Dan is dit een handige vuistregel: Het maximaal aantal personen verminderen met 2.

 

Welke motorhome is voor mij geschikt?

Het is wel duidelijk dat je met een rijbewijs C1, dat relatief eenvoudig te halen is, uiteraard heel veel extra laadvermogen kunt hebben (mits aangepast chassis). Je ziet het wel, het is een vrij complexe materie. Dat is de reden dat we jou aanraden om je in te schrijven voor onze gratis infosessies waar we dit thema sedert dag en dauw gedetailleerd uit de doeken doen. Volg ons op Facebook of Instagram en blijf op de hoogte van onze komende evenementen en infosessies.

 

© 2024 Mobility Solutions BV  |  Ondernemingsnummer: Be 0837.210.166  | Disclaimer - Privacy policy