Over laadvermogen en maximaal gewicht

Bij Urbano vinden we het belangrijk duidelijke informatie mee te geven aan onze klanten. Dit zowel over de uitrusting, indeling als gebruikte materialen van de merken en modellen die we verkopen. Elke meeruitrusting leidt ook tot meer gewicht. Een thema dat belangrijk is en waar we graag open en duidelijk over communiceren. In de praktijk kom je snel tot 215 kg minder laadvermogen dan het opgegeven homologatie gewicht van de constructeur.  U kant deze afwijking  echter relatief eenvoudig tot 100 kg reduceren.  Hoe zit het in elkaar?
  1. Het  homologatie gewicht van een motorhome is maar met 20% water en geen 90% gevuld, immers de constructeur voorziet op het 20% niveau een aflaatkraan waarvan verondersteld wordt dat u deze gebruikt teneinde indien nodig, niet met een volle watertank rond te rijden.  (Kan snel 100 kg betekenen als u beslist om met een volle tank te rijden)
  2. Een reservebatterij is bij heel wat merken niet origineel voorzien af fabriek.  Het is de dealer die in de voorziene batterij-ruimte een batterij installeert. (20 à 25 kg)
  3. Ipv 1 gasfles zoals in de homologatie voorzien, nemen de meeste gebruikers een 2de fles mee (17 kg)
  4. Iedereen wilt extra accessoires. (luifel, tv, satelliet antenne, zonnepaneel, veiligheidssloten veelal goed voor 75 kg)  Dit brengt ons op 215 kg.

Zes manieren waarop Urbano zorgt voor duidelijkheid!

Bij Urbano beperken we ons niet toch simpele vuistregels maar geven ons motorhome adviseurs duidelijke info aan de klanten. Het is belangrijk dat klanten zich bewust zijn van deze meergewichten.
  1.  Wij vermelden al 20 jaar het gewicht van de accessoires op onze optielijst.  Per aangesneden 75 kg opties verlies je in de praktijk een gehomologeerde zitplaats vandaar dat het gewicht van accessoires absoluut moet beperkt worden indien u van alle zitplaatsen ten alle tijde gebruik wenst te maken.
  2. Bij Urbano worden alle modellen gewogen voor ze de toonzaal binnengaan. We vermelden op de affiches niet alleen de prijs van het geëxposeerde model, maar ook het gewicht.
  3. Onze motorhome adviseurs houden rekening met de concrete vragen en wensen van de klant. Moeten er fietsen mee? Visgerief of duikmateriaal?
  4. Sommige fabrikanten maken gebruik van de Europes tolerantie van 5% afwijking ten opzichte van het echte gewicht. Bij Urbano doen we dit niet. We vertrekken van het werkelijke gewicht van het model in kwestie.
  5. Al onze 3.500 kg Fiat chassis kunnen verhoogd worden tot 3.650 kg zodat u nooit overladen bent bij normaal gebruik en eenvoudig kan genieten van dit extra laadvermogen. Wij weren absoluut 3.500 kg chassis in 7.48 meter die niet kunnen geüpgrade worden en waar je dus technisch voor voldongen feiten staat. Fiat biedt ook optioneel naast de upgradebare 3.500 kg chassis naar 3.650 kg chassis een Heavy versie aan. Deze hebben een MTM van 4.250 à 4.400 kg en zijn enkel verkrijgbaar met de 180 pk motor als u voor een automaat opteert. Ford is hier wel een uitzondering op: hun 3.500 kg versie kan niet geüpgraded worden met 150 kg zoals de Fiat. Bij Ford stelt zich enkel de keuze 3.500 of 4.100 kg chassis, maar deze laatste bestaat niet in automaat.
  6. Wij van Urbano adviseren voor de zwaardere integrale motorhomes om deze steeds aan te schaffen op een 4.400 kg chassis. Ondanks dat u maar over een rijbewijs B met de 3.500 kg grens beschikt, en dit chassis 40 kg meer weegt, dus 40 kg minder laadvermogen voor zij met een rijbewijs B, is dit de beste keuze. U bent technisch NOOIT overladen, enkel mogelijks uw rijbewijs is overladen als u enkel over een B beschikt. U kan een toelating bekomen om uw 4.400 kg chassis met een rijbewijs B te besturen. Enkel mag u volgens uw rijbewijs niet meer laden dan 3.500 kg, maar op zijn minst heeft uw chassis, (in afwachting van uw rijbewijs C 1?) alvast een pak reserve  en extra rijcomfort.

Een rijbewijs C boven de 7 meter?

Sommigen zijn slecht geïnformeerd en maken zich er gemakkelijk vanaf met een paar simpele vuistregels. In plaats van mee te denken met de klant verkondigen ze dat een  motorhome van meer dan 7 meter een rijbewijs C nodig heeft.
Het thema gewicht is niet eenvoudig, een simple vuistregel dat je een rijbewijs C nodig hebt boven de 7 meter houdt daarmee geen steek. Daar zijn een paar goede redenen voor:
  1. Het chassis en koelkast/oven combinatie bepalen in grote mate het gewicht en laat dit nu net hetzelfde zijn in een 7m08 als in een 7m40. Meer lengte betekent dus niet automatisch dat er meer dan 20 kg meergewicht is.
  2. Iedereen heeft zijn eigen manier van reizen. Sommigen doen vooral korte trips met zijn tweetjes en willen graag een groot bed en een indeling die veel ruimte biedt. Dat kan perfect op rijbewijs B.
  3. De constructiewijze van de motorhome speelt een belangrijke rol. Zo maakt bijvoorbeeld Eura Mobil gebruik van een verlijmingsproces overgenomen uit de vliegtuigindustrie. Er zijn minder verbindingsprofielen en hoekprofielen nodig waardoor er wordt bespaard op gewicht.
  4. Bij Roller Team is de CEO van de fabriek een ingenieur en geen marketing boy. Daarom maakt Roller Team het verschil in de sector door extreem veel laadvermogen. Zo beschikken deze fabrikant als enige in de sector over een semi-integraal met plafondbed en 7 ECHTE gehomologeerde plaatsen op rijbewijs B. Dit terwijl verschillende constructeurs geen 5 plaatsen meer halen boven de 7m30.
  5. Voor de liefhebbers van een ruim salon maar ook een ruime slaaphoek met maxi centraal bed en grote badkamer heeft Roller Team zowel in 7 meter als 7m42 een echte gehomolgeerde 5 plaatsen met onevenaarbaar laadvermogen.
  6. Zijn alle passagiers volwassen?  Dan is een handige vuistregel max aantal personen te verminderen met 2.

Welke motorhome is voor mij geschikt?

Het hoeft geen betoog dat je met een rijbewijs C1, dat relatief eenvoudig te halen is, uiteraard heel veel extra laadvermogen in huis haalt, mits aangepast chassis. U ziet, het is een vrij complexe materie. Vandaar dat we u aanraden om u in te schrijven op onze gratis info ontbijtsessies waar we dit thema sedert dag en dauw gedetailleerd uit de doeken doen.
Interesse?
Contacteer ons