45 jaar Urbano: een uniek verhaal
Een nieuwe belangrijke stap wordt genomen. Urbano schrijft geschiedenis door een nieuwe motorhome aan te bieden vanaf 795.000 BEF en dit inclusief BTW! De trend van scherpe prijsaanbiedingen is gestart en dankzij de know-how van eigen constructie kan Urbano als geen ander een sublieme service aanbieden. Deze succesformule laat de andere constructeurs niet onberoerd. Ze voelen de hete adem van deze topspeler in hun nek.
Nauwelijks een jaar later wordt Urbano marktleider in België. De gekozen strategie werpt duidelijk zijn vruchten af. De constructie van de Freedom motorhomes wordt stopgezet om zich beter te kunnen concentreren op de verkoop van nieuwe modellen. In datzelfde jaar beslist zaakvoerder Paul Dendooven om een overdekte showroom te bouwen. Bij de opening van het nieuwe pand bewees Urbano nog maar eens klaar te zijn voor de uitdagingen van de toekomst.
Als één van de eerste in de sector pakt Urbano uit met een eigen website. Bijzonder trots zijn we ook op het feit dat Belgacom onze site gebruikte als referentiesite.
Urbano groeit gestaag verder en blijft op eenzame hoogte de absolute marktleider in de Belgische motorhome wereld.
Dankzij de forse groei die het bedrijf kent, willen heel wat Europese merken een plaats krijgen in de showroom van Urbano. Merken zoals Autotrail en Roller Team, dat Granduca en Pegaso onder zijn vleugels neemt, maken hun opwachting.
Urbano koopt het terrein gelegen aan de Torhoutsesteenweg 581 waardoor Urbano een nog betere en grotere parkeerplaats kan aanbieden.
Met een totale bedrijfsoppervlakte van meer dan 10.000 m² en de constructie van een nieuwe toonzaal, is Urbano ook op dit vlak de grootste in de Benelux.
Met de intrede van het Duitse premiummerk Carthago, zet Urbano zijn eerste stappen in het topsegment van motorhomes.
Autostar, één van de eerste motorhome bouwers uit Frankrijk, start onderhandelingen op met Urbano. Een akkoord volgt snel en Autostar laat zich charmeren door de aanpak en ideeën waar Urbano voor staat. Een exclusieve samenwerking is de mooie bekroning op het werk.
De grootste investering in de motorhome sector ooit staat op naam van Urbano. In de herfst van 2007 verdubbelt de slagkracht dankzij de overname van een supermodern garagebedrijf (Ex VW-Audi). Dankzij deze uitbreiding worden werkplaats en magazijn even groot als de toonzaal. Urbano krijgt een accessoireshop van 1100 m², een nieuw magazijn, een nieuw onthaal, nieuwe kantoren én een nieuwe werkplaats.
De werkplaats is uitgerust met een remtestbank, vijf hefbruggen, bandenafdeling met uitbalanceer- en uitlijntoestellen én een carrosserieafdeling met een complete spuitcabine. Hiermee is Urbano klaar voor de toekomst!
Laika, het bloedmooie Italiaanse merk uit de Hymer-groep kiest, na een uitgebreide marktstudie en bedrijfsdoorlichting, exclusief voor Urbano. Een samenwerking die zijn vruchten afwerpt. In 2010 en 2011 haalde Laika zijn beste verkoopresultaten ooit in België.
Om klanten in het hele land nog beter te dienen opent Urbano een tweede filiaal in Genk. Men kan hier terecht voor onderhoud, herstellingen, nieuwe motorhomes, tweedehands motorhomes en motorhomes om te huren.
Ook in het binnenland heeft men recht op eenzelfde optimale service als in Oostende. Met kleinere bijhuizen kan men immers niet optimaal bediend worden. Om zowel het magazijn, de technische competenties als de werkplaatscapaciteit te huizen, moet er voldoende schaalgrootte aanwezig zijn. Urbano heeft er daarom voor gekozen om in 2015 het bijhuis in Genk te sluiten, maar naast het filiaal in Oostende een gelijkwaardige site in Aarschot te openen.
Heel centraal gelegen in Vlaams-Brabant op de driehoek Leuven-Diest-Aarschot. Alle nieuwe modellen van de grote merken zijn er te koop aan lanceerprijzen, alsook de beste occasies. Men kan er ook terecht om een motorhome te huren.
Als eerste en enige in de sector start Urbano een website die zich richt op dienst-na-verkoop. Op http://www.urbanoservice.be konden bestaande klanten terecht met hun vragen en opmerkingen. Op die manier kon Urbano nog beter communiceren met zijn klanten. Elke opmerking wordt doorgegeven aan de kwaliteitsmanager. Dit leidt tot voortdurende verbeteringen in de service afdeling.
Begin 2017 werd www.urbanoverhuur.be gelanceerd: het eerste en tot op heden enige online boekingssysteem voor motorhome vakanties.Door de implementatie van dit nieuwe systeem kende de verhuur een explosieve groei in 2017!Urbano gaat verder op de ingeslagen weg. Het gamma is de laatste jaren uitgebreid met het middenklasse merk Challenger en het absolute topmerk Notin. Verder wordt er nog altijd ingezet op service en kwaliteit. Door de grote verkoopvolumes én de goede contacten in de sector, slaagt Urbano er bovendien in om zeer interessante prijzen aan te bieden. Het bijhuis in Aarschot is ondertussen geëvolueerd tot een volwaardig tweede filiaal. Urbano is duidelijk klaar voor de toekomst.
Om een top klasse service te kunnen bieden is een top infrastructuur onontbeerlijk. Daarom bouwt Urbano in Aarschot een gloednieuw service center en showroom. Bovendien lanceert Urbano, in samenwerking met fabrikant Roller Team, de Performance reeks: een gamma modellen met een ultra complete uitrusting die zeer scherp worden geprijsd.
Naar aanleiding van het 40 jarig bestaan (1978-2018) worden in 2018 heel wat acties georganiseerd. Geen enkele dealer in België verkocht in de afgelopen periode meer motorhomes dan Urbano. Dit is te danken aan de goede organisatie, de uitstekende service-na-verkoop en mond-aan-mond reclame van onze tevreden klanten.
In het voorjaar van 2019 is de gloednieuwe vestiging in Aarschot klaar. Dit gaat gepaard met een spetterend feest. De opening gebeurt in aanwezigheid van Vlaams minister van toerisme en mobiliteit Ben Weyts en de burgemeester van Aarschot Gwendolyn Rutten.
Ook in Oostende wordt er achter de schermen hard gewerkt om de organisatie op punt te zetten. Onder meer de aanstelling van een operationeel directeur of COO (chief operating officer), ontwikkeling van nieuwe software en uitbreiding van de parkeerruimte voor het atelier worden in de loop van het jaar gerealiseerd.
De samenwerking met alle merken die we verdelen verloopt ook in 2019 uitstekend. Dit geeft Urbano de mogelijkheid om scherpe deals uit de wacht te slepen. De modellen voor 2020 kunnen we daarom aanbieden met extra voordeelpacks. Qua prijs/kwaliteit staat Urbano daarmee nog altijd aan de top.
Wie 2020 zegt, weet het meteen: Covid en coronamaatregels. Reizen met een camper is een veilige manier van reizen. Je blijft in je bubbel en je kan gemakkelijk afstand houden. Dit leidt tot extra veel vraag in verkoop en verhuur. Ook tijdens de lockdown doet Urbano alles wat mogelijk is om de klanten een uitstekende dienst-na-verkoop te verzekeren.
Eén van de succesfactoren van Urbano zijn de exclusieve reeksen. Meer bepaald gaat het om populaire modellen die een serieuze upgrade krijgen qua afwerking en uitrusting. Bij Mobilvetta vallen bijvoorbeeld de Kea Profilé en Integraal modellen op. Bij Autostar worden de toppers in een prachtige ''Celtic Edition' aangeboden.
Ook in 2021 wordt opnieuw een belangrijke stap gezet. Urbano kiest voor een derde vestiging in regio Namen. Op die manier kunnen alle klanten in het land perfect op hun wenken bediend worden. In het najaar van 2021 worden de bouwwerken aangevat.
De nieuwe vestiging langs de E42 in Fernelmont bij Namen gaat open op 18 maart. Vergis je niet, dit is niet zomaar een extra filiaal. Urbano Namen is een belevingscentrum voor campers, uniek in de sector!
Urbano beschikt nu over drie volwaardige vestigingen. In het gamma vinden we de sterkste Europese merken. Om het aandeel tevreden klanten nog te verhogen wordt intern nieuwe software in gebruik genomen. Daarmee wordt het nog gemakkelijker om de klantendossiers te beheren. Ook in 2023 kan Urbano uitpakken met een aantal unieke reeksen. Qua prijs/kwaliteit staat Urbano daarmee ook in 2023 én de komende jaren aan de top.