Skip to main content

Vanuit het frissere Burgos vertrekken we richting Segovia, niet ver van Madrid. We cruisen langs rustige snelwegen, omringd door adembenemende landschappen en vergezichten. Onderweg zie we talloze grote, ronde kunstnesten, bekend als nidos artificiales, voor ooievaars.

Camperplaats Segovia

Park4Night leidt ons de stad in langs smalle straatjes naar een plek dicht bij het historische centrum. Bij aankomst blijkt echter dat er geen campers mogen staan. Een politieman houdt de situatie in de gaten.
We schakelen over naar Campercontact en vinden een camperpark met nog enkele vrije plekken. Dat blijkt een ideale uitvalsbasis om de stad te voet te verkennen, onder de schaduw van de arena waar nog stierengevechten plaatsvinden.

Segovia is een prachtige stad en een UNESCO-werelderfgoedlocatie, dus een echte must-see vooral dankzij het onovertroffen Romeinse aquaduct.

Segovia

Dat bewijzen ook de vele Amerikaanse toeristen die aanwezig zijn. Omdat het morgen markt is, besluiten we een andere plek te zoeken voor de nacht. Via Campercontact komen we terecht in Puerta Del Campo, een mooie locatie op ongeveer 10 kilometer van Segovia en 4 kilometer van het prestigieuze Palacio Real de La Granja de San Ildefonso.

CamperplaatsSegovia

Een Marokkaanse gastheer verwelkomt ons in vlekkeloos Frans. Alle voorzieningen zijn aanwezig, behalve elektriciteit, maar het is wel een rommeltje. Het domein is een hostel waar zomerkampen worden georganiseerd en er is plaats om campers te ontvangen. Er is een boerderijschool, een creatieve werkplaats voor onder andere pottenbakken, en een restaurant. Er zijn sportterreinen met een klimmuur, en je kan er boogschieten en balsporten beoefenen. Maar behalve drie campers, balkende ezels, roepende pauwen, een actieve kinderboerderij en een groep van zeker een dozijn arenden, is er niemand aanwezig. Het is verlaten en rustig.

FietsenSpanje
De volgende dag fietsen we opnieuw naar Segovia langs een prachtig, breed en groen geschilderd fietspad. Opvallend in de steden en op het platteland is dat er vaak ruime aandacht is voor fietsers, met mooie en brede fietspaden.

NAAR AVILA EN SALAMANCA: EEN REIS DOOR GESCHIEDENIS EN NATUUR

Om geen hoogtepunten te missen, raadplegen we tussendoor de klassieke groene Michelingids en de website van het Unesco Werelderfgoed. Met stip staat Avila aangeduid, een onverwachte parel. Het prachtig ommuurde stadje blijkt absoluut een ommetje waard te zijn.

Avila2

Via de Park4Night-app vinden we een parkeerplaats, maar deze lijkt niet veilig. Dichter bij de bebouwde kom, vlakbij enkele garages en winkels, voelen we ons veiliger. We wandelen omhoog naar de oude stad. De omwalling, de mooie kathedraal en de Plaza Mayor zijn indrukwekkend.

Overnachten doen we op een ACSI-gekeurde camping in de buurt van Salamanca. De dame aan de receptie heeft last van de kou. Het is 25°, wat blijkbaar te laag is voor de tijd van het jaar. Het zwembad staat helaas nog leeg. Deze camping blijkt een populaire doorreiscamping te zijn voor kampeerders van en naar Portugal. Gelegen vlak aan de snelwegen, is het een gemakkelijke stop voor campers. Ondanks de nabijheid van de snelweg hebben we geen last van geluid. Een bus bij de ingang van de camping brengt ons gemakkelijk naar het centrum van Salamanca.

Mayor2

Salamanca is een juweeltje en de oude stad is Unesco Werelderfgoed. Als een van de oudste universiteitssteden van Europa biedt Salamanca een schat aan geschiedenis en cultuur. Het autovrije oude stadscentrum is een opeenvolging van historische gebouwen in diverse stijlen, variërend van  Romaans, gotisch, Moors, renaissance tot barok. Het pronkstuk van de stad is de monumentale Plaza Mayor.

Mayor1

Begin juni werd dit centrale plein het trefpunt van 75 Maestro’s de Cortaderes de Jamón, waarbij toeschouwers konden genieten van met de hand gesneden plakjes van de lokale Jamón Iberico. We snuiven de sfeer op van een zondagse onbevangenheid in een lentezon, variërend van een prijsuitreiking van een corrida tot een communieplechtigheid in de prachtige Iglesia de la Purisima.

We ontdekken de verscheidenheid van de stad met behulp van het platform GetYourGuide. Dit platform biedt niet alleen suggesties en inspiratie, maar ook de mogelijkheid om tickets te boeken voor begeleide stadswandelingen, fietstochten en bezoeken aan monumenten.

In de eerste aflevering vertrokken we richting Frankrijk naar het noorden van Spanje om vanuit San Sebastián en Burgos het binnenland te verkennen en de historische steden Segovia, Ávila en Salamanca te bezoeken.
In een vervolgaflevering vertellen we je verder over de volgende steden en gebieden in Spanje: Peñafiel, Mambrilla de Castrejón en Bardenas Reales. In Frankrijk verblijven we nog in Mimizam aan de Atlantische Kust, en bezoeken Tours en Reims.

ETAPES

6. Burgos - San Ildefonso
7. San Ildefonso - Villares de la Reina

Bert Van Uytsel
Post by Bert Van Uytsel
30-jul-2024 13:10:56

© 2024 Mobility Solutions BV  |  Ondernemingsnummer: Be 0837.210.166  | Disclaimer - Privacy policy