EURO-TOUR 2018

Deel 1

Pascale & WvL : Mobilvetta K Yacht Techno-line 79

Klik hier voor deel 2

Tijdens de Eurotour 2018 bezoeken we eerst BERLIJN gevolgd door PRAAG, WENEN, BUDAPEST, LJUBLIANA, VENETIE, ROME, SIENNE, PISA, LUCCA, CASTELLANE, SAINTE-CROIX-DU-VERDON, UZES, en MARSEILLE.


Ons avontuur begint op 17 augustus en brengt ons naar onze eerste stop in Oelde Duitsland. Het oorspronkelijk idee was om naar Rome te gaan, maar een verplichte rit naar Oschersleben zette ons aan om onze route de herzien en via Berlijn te reizen. In 2017 hadden we Praag bezocht, hier zullen we onze indrukken toevoegen. Van daaruit is een bezoek aan Wenen zeker noodzakelijk, maar omdat Boedapest niet zo ver weg is, maken we van deze gelegenheid gebruik op deze prachtige spot te bezoeken. Om rekening te houden met onze stopplaatsen om de nachten door te brengen, besluiten we om extra steden te bezoeken. Voordat we Rome bezoeken, is een bezoek aan Ljubljana (Slovenië) een leuk initiatief. Venetië is de volgende plek, daarna Rome, Siena, Lucca, Pisa Uzès en Marseille voor onze terugkeer naar huis. Het is een ferme boterham, dat beken ik, maar dat sluit niet uit dat je zelf beslist wat je gaat doen. We hebben alle stopplaatsen gedetailleerd in kaart gebracht, zodat u niet veel hoeft te zoeken, maar het is nog steeds aan u om te beslissen. Goede reis ...

1ste etappe: Moeskroen – Oelde (Duitsland)= 406km

We vertrekken uit Moeskroen om de nacht door te brengen in Oelde, op 1 km van de afrit van de snelweg, de camperplaats ligt aanpalend achter een brouwerij met winkel en restaurant. De nacht is er zeer stil.
Pott's Brau- und Backhaus

Von Büren Allee, 59302
Oelde, Nordrhein Westfalen
Telefoon: +492522937714
Email: brau-backhaus.de@potts.de
GPS:
N 51.81131, E 8.12849
N 51°48'41", E 8°07'43" Motorhome incl.): € 5,00
Aflaten van grijs water: oké Ledigen van de toiletten: oké Vers water: oké
Elektriciteit: gratis (op aanvraag) Ideale plek om te overnachten.

Het verblijf op de parking is gratis als je eet of streekproducten koopt.

2de etappe: Oelde – Berlijn = 432km

Wohnmobil-Oase-Berlin

Hochstraße 4, 13357 Berlin, Allemagne
Téléphone: +491752466247
Email: camping@wohnmobil-oase-berlin.com
GPS:
N 52.54900, E 13.38334
N 52°32'56", E 13°23'00"



Goede morgen, het is 7 uur, we hebben net ontbeten en zijn klaar om te vertrekken. We willen u een idee geven, als we reizen, hoe we ons min of meer organiseren. We hebben de gewoonte aangenomen om vroeg te vertrekken zodanig tijdig op onze volgende bestemming aan te komen. Op bepaalde kampeerplekken zijn de plekken vroeg bezet, dus na 16.00 uur worden ze schaars. Gebruik nooit de parking langs de snelwegen, (veel lawaai, en de kans om te worden bestolen te worden is groot).

Wohnmobil-Oase-Berlin : ligt langs een Turkse wijk naast een groot park. De wohnmobil-oase is niet erg netjes, de manager neemt zijn tijd, het duurt lang, meer dan een uur is er nodig om op zijn plaats te staan. Toilet en douches zijn te betalen niet gratis, bovendien zijn de staanplaatsen klein.

De prijs is afhankelijk van de lengte van de camper, we betaalden 17 €, elektriciteit 6A niet inbegrepen in de prijs - elektriciteit 16A = 1 EUR per kWh - Aankomst tussen 11-20u - check-out vóór 11u - mogelijkheid van service voor vers water en lozen voor niet klanten - broodjesservice - fietsverhuur – winkelcentrum SU Bahnhof Gesundbrunnen op 200m - Brandenburger Tor 3km - Het stadscentrum op 3km.
Max. Bezetting capaciteit: 100 / max. Lengte: 12m max. Verblijfsduur: onbeperkt / geopend: 1/1 - 31/12
De hoofdstad van Duitsland is als een staat in dit land. Met zijn 3.437.916 inwoners is Berlijn ook de grootste stad van het land en de op één na grootste stad van de Europese Unie. De stad ligt in het noordoosten van Duitsland aan de rivier de Spree. In zijn geschiedenis die teruggaat tot de dertiende eeuw, was Berlijn de hoofdstad van Pruisen (1701-1918), het Duitse rijk (1871-1918), de Weimar Republiek (1919-1933) en nazi-Duitsland (1933-1945). ). Na de Tweede Wereldoorlog was Berlijn meer dan veertig jaar een verdeelde stad, met het oostelijk deel van de Duitse Democratische Republiek en West-Berlijn als de feitelijke enclave van West-Duitsland. Na de Duitse hereniging in1990 werd Berlijn de hoofdstad van de Bondsrepubliek Duitsland en de zetel van het parlement, de vertegenwoordiging van de staat en het staatshoofd.


Berlijn is een metropool en wordt in Europa beschouwd als een van de grootste culturele, politieke en wetenschappelijke centra. De stad staat ook bekend om zijn hoogontwikkelde culturele leven (festivals, nachtleven, musea, kunsttentoonstellingen enz.) De liberale levensstijl, modern modernisme en relatief lage kosten. Bovendien is Berlijn een van de groenste steden van Europa: 22% van Berlijn bestaat uit natuur en parken en 6% meren, rivieren en kanalen.
De historische stad Berlijn, bijna volledig herbouwd na de Tweede Wereldoorlog, is een bezoek waard. We blijven 2 dagen, we bezoeken weinig, maar er zijn nog steeds prachtige monumenten. Merk op dat naar onze mening het best is om Berlijn te bezoek met het openbaar vervoer.


Waarschijnlijk vindt u de beroemdste graffiti ’s ter wereld hier, de Berlijnse muur is een ware openluchtgalerij ...

3de etappe: Berlijn – Praag = 371km


Van Berlijn naar Praag 'de stad met 1000 torens en klokken', min of meer 400 km, mensen die niet van architectuur houden, moet je een stad met een zo rijk verleden links laten, nee, toch maar Praag bezoeken. Deze stad is een MUST op alle niveaus, we raden een camperplaats aan die tijdens het communisme een camping was. Het is niet veel op zichzelf, maar de plaats ligt in het midden van een groene oase op een schiereiland in het midden van de rivier de Moldau die directe toegang tot de oude binnenstad verleent. Je loopt 300 meter en wacht op de zeer folkloristische mini-veerboot, eenmaal aan de andere kant van de rivier, ben je ongeveer 1 km van het oude stadscentrum, whaowwwwww .... Neem de tijd om langs de rivier te wandelen, loop rustig langs de Vltava naar de Karelsbrug. De retourveerboot is om 21.00 uur !!! Anders taxi (20 €) of 7 km te voet.
Caravan Park Yacht Club
Cisarska Louka 599, 15000 Prague, Bohemen / République Tchèque
Téléphone : +420257318387 / Email : convoy@volny.cz
GPS :
N 50.06235, E 14.41407
N 50°03’44‘’, E 14°24’51‘’


Mobilhome (2 pers. taks incl.) : € 21,50
Lozen grijs water: Gratis Lozen chemisch toilet: Gratis Vers water: Gratis Elektriciteit: € 3,90
Op 300m komt om de 30min. een klein overzetbootje die u naar de andere oever van de rivier brengt.
Praag is de hoofdstad en tevens de grootste stad van de Tsjechische Republiek. De officiële naam is hlavní město Praha, wat de hoofdstad Praag betekent. Praag wordt beschouwd als een van de mooiste steden in Europa en het historische centrum staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. De Gouden Stad, als een van de bijnamen van Praag, ligt aan de rivier de Moldau. Tijdens het bestaan van de staat Tsjecho-Slowakije tot en met 1992 was Praag de hoofdstad van dit land.


De geschiedenis van de huidige stad Praag omvat een periode van meer dan tweeduizend jaar, waarin de stad van een Keltische kolonie naar de multiculturele hoofdstad van de moderne Europese staat van de Tsjechische Republiek ging. De naam van de stad is waarschijnlijk afgeleid van het Tsjechische woord práh, wat drempel betekent. Deze naam (Praha) werd aan de stad gegeven vanwege de drempels van de rivier de Moldau, die watervallen veroorzaakten die veel lawaai maakten. Voor een compleet beeld is de lijst met Boheemse heersers een goede aanvulling op de geschiedenis van Praag.


Praag is het zesde rijkste stedelijke gebied van de Europese Unie in termen van BBP per capitaal PPP, achter de stedelijke regio van Hamburg, maar vóór Île-de-France (Parijs) is de vooruitgang de afgelopen jaren continu. In 2015 bedroeg de werkloosheid volgens Eurostat 2,8% in de regio Praag. De nationale economische context is ook tamelijk gunstig omdat de Tsjechische Republiek, samen met Nederland, is het armoedecijfer het laagste in Europa: 10% van de bevolking, tegen 16% van de bevolkingsgemiddelde voor de Europese Unie. Praag maakt deel uit van de wereldwijde steden Alpha - (wereldsteden) volgens de GaWC-classificatie van de Universiteit van Loughborough.


De oude stad is één van de districten van Praag die kenmerkend is voor de harmonieuze opeenstapeling van alle architecturale stijlen van Europa. Het hoogtepunt is het oude plein (Staroměstské náměstí), het stadhuis, de astronomische klok in Praag, de vele huizen met een hermetisch thema13, de barok en neobarok paleizen en het beroemde kubistische huis At the Black Madonna.

4de etappe: Praag – Wenen = 342km

Na ons oogverblindend verblijf in Praag rijden we naar Wenen, de hoofdstad van Oostenrijk. In de 15e eeuw voor
Christus, stichtten de Romeinen een militaire post tegen de Duitsers op de plaats van de huidige binnenstad.
Reisemobil Stellplatz Wien
Perfektastrasse 49-53, 1230 Wien, Wien / Autriche
Téléphone: +4318631190
Email: office@reisemobilstellplatz-wien.at
GPS:
N 48.13694, E 16.31583
N 48°08'13", E 16°18'57"


De camperplaats is gelegen aan de boorden van de stad. Camperplaats speciaal voor motorhomes.
Capaciteit max.: 188
Max. lengte: onbeperkt Max. verblijf: onbeperkt Geopend van tot: 1/1 - 31/12
De supermarkt, restaurants, de bus op 100m, het metrostation
(bovengronds) 250m naar het centrum op 12km
Mobilhome (2 pers. taxes incl.): € 21,00 / € 26,00
Lozen van grijs water: gratis / Lozen van chemisch toilet: gratis / Vers water: Gratis / Elektriciteit + Wi-Fi: gratis


Vienna (viɛnə in het Duits: Wien, uitgesproken als viːn is de federale hoofdstad en grootste stad van Oostenrijk, tevens één van de negen staten van Oostenrijk. Wenen is de stad nr.1 van Oostenrijk, met een bevolking van ongeveer 1,8 miljoen (2,6 miljoen in het grootstedelijk gebied, is bijna een derde van de Oostenrijkse bevolking, met zijn culturele, economische en politieke centrum. Het is de 7de grootste stad door bevolking binnen stadsgrenzen in de Europese Unie. Tot het begin van de 20ste eeuw was het de grootste Duitstalige stad ter wereld, en vóór de opsplitsing van het Oostenrijks-Hongaarse rijk in de Eerste Wereldoorlog had de stad 2 miljoen inwoners. Tegenwoordig heeft het op één na het grootste aantal Duitstaligen na Berlijn. Wenen is gastheer van vele grote internationale organisaties, waaronder de Verenigde Naties en de OPEC. De stad ligt in het oosten van Oostenrijk en ligt dicht bij de grenzen van de Tsjechische Republiek, Slowakije en Hongarije. Deze regio's werken samen in een grensgebied van European Centrope. Samen met nabijgelegen Bratislava, vormt Wenen een metropolitaanse regio met 3 miljoen inwoners. In 2001, werd het stadscentrum aangewezen als Werelderfenis van Unesco. In juli 2017 werd het verplaatst naar de lijst van Werelderfgoed in gevaar.
Behalve dat Vienna als de City of Music wordt beschouwd vanwege zijn muzikale nalatenschap, wordt ook van Wenen gezegd dat het "The City of Dreams" is omdat het de thuisbasis was van 's werelds eerste psychotherapeut - Sigmund Freud. De wortels van de stad liggen in vroege Keltische en Romeinse nederzettingen die zijn getransformeerd in een middeleeuwse en barokke stad en vervolgens de hoofdstad van het Oostenrijks-Hongaarse rijk werd. Het staat erom bekend dat het een essentiële rol heeft gespeeld als een toonaangevend Europees muziekcentrum, vanaf de grote leeftijd van het Weense classicisme tot het begin van de 20e eeuw. Het historische centrum van Wenen is rijk aan architectonische ensembles, waaronder barokke kastelen en tuinen, en de laat-19de- eeuwse Ringstraße met grootse gebouwen, monumenten en parken.
Wenen staat bekend om zijn hoge levenskwaliteit. In een studie uit 2005 van 127 wereldsteden rangschikte de Economist Intelligence Unit de stad als eerste (in direct verband met Vancouver en San Francisco) voor 's werelds meest leefbare steden. Tussen 2011 en 2015 stond Wenen op de tweede plaats, achter Melbourne. In 2018 verving het Melbourne als de nummer één. Gedurende acht opeenvolgende jaren (2009-2016) plaatste het HR-bedrijf Mercer Wenen als eerste in zijn jaarlijkse "Quality of Living" -enquête bij honderden steden over de hele wereld, een titel die de stad in 2016 nog steeds hield. Monocle's 2015 "Quality of Life Survey" plaatste Wenen als tweede op een lijst van de 25 topsteden ter wereld "om binnen een basis te bouwen."
De VN-habitat bestempelde Wenen in 2012/2013 als de meest welvarende stad ter wereld. De stad stond wereldwijd op de 1e plaats vanwege haar innovatiecultuur in 2007 en 2008 en de zesde wereldwijd (van de 256 steden) in de Innovation Cities Index 2014, die 162 indicatoren analyseerde op drie gebieden: cultuur, infrastructuur en markten. Wenen organiseert regelmatig stadsplanningsconferenties en wordt vaak gebruikt als een case study door stedenbouwkundigen.
Tussen 2005 en 2010 was Wenen de nummer één bestemming voor internationale congressen en congressen. Het trekt jaarlijks meer dan 6,8 miljoen toeristen.

5de etappe: Wenen – Budapest = 243km

Boedapest is de hoofdstad van Hongarije. De stad is doormidden gesneden door de Donau (in het Hongaars: Duna) en heeft ongeveer 1,7 miljoen inwoners, waarmee het de grootste stad in Hongarije is. Bovendien is de stad de 7de grootste stad in termen van bevolking in de Europese Unie. De stad werd in 1873 gevormd door de fusie van Buda en
Óbuda op de westoever van de Donau en met Pest aan de oostelijke oever. Vóór 1873 werden de steden gezamenlijk Buda-Pest genoemd.
De stad is de thuisbasis van bijna 20% van alle inwoners van Hongarije en speelt een dominante rol in het land op bijna alle vlakken (overheid, handel, industrie, verkeer, cultuur). Het is ook het belangrijkste verkeersknooppunt en (meer en meer) het culturele hart van Centraal-Europa.

Arena Camping
Pilisi utca (str.) 7, 1106 Budapest, Hongrie
Tel.: +36302969129
Email: info@budapestcamping.hu
GPS:
N 47.50408, E 19.15884
N 47°30'15", E 19°09'32"


Camper (2 pers. incl. belasting): € 23,00 / € 26,00
Lozen afvalwater: Gratis
Lozen cassettetoilet: Gratis / Water: Gratis / Stroom (16A): Gratis / Capaciteit max.: 40 / Max. lengte : onbeperkt
Zeer nette camping met veel ruimte en vriendelijke uitbaters en alle faciliteiten.
De bus nemen op amper 300m, op het einde van de rit naar het metrostation en zo in de binnenstad. Afstand 40min

Op de heuvel van het kasteel zijn de belangrijkste monumenten van Buda:

Kasteelheuvel en kasteel (Varhegy) De Matthiaskerk (Mátyástemplom) Fisher Bastion (Halászbástya)
De Utca van Táncsics Mihály
De heuvel werd versterkt: binnen de muren is het 18e -eeuwse kasteeldistrict is goed bewaard gebleven (alleen het zuidelijke deel leed zware oorlogsschade). Het uitzicht op de Donau met zijn bruggen en Pest is legendarisch. Zoals de meeste attracties in Boedapest zijn de belangrijkste toeristische spots minder oud dan ze lijken: de Matthiaskerk in zijn huidige vorm, is het 19e eeuwse Bastion van de visser.

Andere belangrijke sites in Buda: De stad van water (Viziváros)

Szent Anna-Templom (St. Annakerk) Batthyány tér (Batthyány)
De Citadel van Buda
Hotel Gellért
Veel openbare baden, waarvan sommige dateren uit het Turkse tijdperk zijn een bezoek waard.

Bezienswaardigheden in Pest:

Het parlementsgebouw aan de oevers van de Donau
Andrassy Avenue (Andrássy út), de boulevard van Boedapest
Heldenplein (Hősök tere) aan het einde ervan, met zijn Millenniummonument
het Városliget (stadspark) met: Kasteel Vajdahunyad
het restaurant Gundel de Állatkert (dierentuin) Het Széchenyi-pad
Nagykörút (Grand Boulevard) met winkels en hotels
Central (vijfde district) ligt recht tegenover Castle Hill en het koopman en bedrijfsleven in heel Boedapest. St. Stephen's Cathedral (Szent)
De parochiekerk van het stadscentrum
Het theaterdistrict
De grote gerestaureerde hal
De beroemde cafés
De Joodse wijk (district VII) met de Grote Synagoge, de op een na grootste synagoge ter wereld

Bruggen:

Er zijn elf bruggen over de Donau in Boedapest:
De Megyeri-brug aan de noordkant van de stad, onderdeel van de ring M0
De pontjpest Railway Bridge, die Újpest en Óbuda verbindt als onderdeel van de spoorlijn van Boedapest naar
Esztergom
De Árpád-brug verbindt het Margaretha-eiland en Óbuda
De Margaret-brug geeft toegang tot Margaret Island, een parkeiland in de rivier. Aan de Pest-kant begint de
Nagykörút (Grote Ringweg), na een halfronde afslag naar de Petőfi-brug
De Kettingbrug (of Lánchíd, vol met Széchenyi lánchíd) is de oudste brug in Boedapest (1849) De Elisabethbrug, een verrassend moderne brug
De brug van vrijheid (of Szabadság híd), voorheen Ferenc József híd (Frans-Jozefbrug)
De Petőfi-brug verbindt met de Nagykörút
De Rákóczi-brug, de voormalige Lágymányosi-brug, gebouwd in de jaren 1990 om de Petőfi-brug te verlichten
De South Railway Bridge, spoorwegknooppunt met Wenen
De Ferenc Deák-brug, de meest zuidelijke brug, maakt ook deel uit van de ringweg M0

6de etappe: Budapest – Balatonmeer = 138km

Camping & Bungalows Vadvirag Lellei u. 1-2, 8636 Balatonszemes, Transdanubië / Hongarije
Tel.: +3684360114
Email: vadvirag@balatontourist.hu
GPS:
N 46.80018, E 17.73479
N 46°48'01", E 17°44'05"


Camper (2 pers. incl. belasting): € 19,00 / € 24,00
Lozen afvalwater: Gratis Lozen cassettetoilet: Gratis Water: Gratis | Stroom: Gratis
Het Balatonmeer (in het Hongaars: Balaton, in het Duits: Plattensee) is een meer in Hongarije. Met een oppervlakte van 592 km² is het het grootste meer in Centraal-Europa.
Strikt genomen is de naam Balaton een pleonasme: de laatste lettergreep van de naam, (n), wat al "meer" betekent. De Hongaren spreken van Balaton of liefdevol A Balcsi. Het meer ligt in het westen van Hongarije en heeft een langwerpige vorm, de lengte is 79 km, de maximale breedte van 15 km. De maximale diepte is 12 meter, maar de gemiddelde diepte is slechts drie meter, waardoor het water in de zomer relatief warm is. Het meer is een van de belangrijkste toeristische trekpleisters van dit land. In de zomer worden er langeafstandszwemwedstrijden georganiseerd in verschillende badplaatsen aan de overkant van de kust. Het Balatonmeer heeft een eigen luchthaven in de zuidwestelijke hoek van het meer Sármellék (luchthaven Hévíz-Balaton) waar veel chartervluchten van Duitse steden vliegen. Langs de zuidoever ligt de snelweg M7 die Balaton met Boedapest en de Kroatische grens verbindt.
Het meer heeft de bijnaam "Hongaarse zee" in het land, omringd door Hongarije. In het midden van het meer is bijna in twee gedeeld door het schiereiland van Tihany: de doorgang is aan de zuidkant 1,5 km breed. De belangrijkste waterleverancier is de Zala-rivier. Het meer is een endoretisch bekken en de enige afvoer van water is via het Sió-kanaal.

7de etappe: Balatonszemes – Ljublijana = 330km


Laibach (Ljubljana) Slovenië, is de hoofdstad van Slovenië. Het stedelijk gebied heeft ongeveer 280.000 inwoners (2010) en ligt aan de rivier de Ljubljanica. De oude stad heeft gebouwen en structuren die een lange geschiedenis beschrijven. De gebouwen dateren uit de Renaissance en het classicisme, maar de gebouwen uit de negentiende en eenentwintigste eeuw zijn ook erg aanwezig. De beroemdste gebouwen zijn de drie bruggen en het kasteel "Ljubljanski Grad". In buurten rond het stadscentrum zijn er voornamelijk gebouwen uit het communistische tijdperk. Veel gebouwen in de stad zijn ontworpen door de Sloveense architect Jože Plečnik, die zijn sporen heeft nagelaten in de stad. Gebouwen zoals de universiteitsbibliotheek, verschillende kerken en het stadion van Ljublja
Gostilna Livada
Hladnikova 15, 1000 Ljubljana, Kranjska Slovénië Téléphone : +38631704103 | Tel. 2 : +38613204576
Email : info@gostilna-livada.si
GPS :
N 46.03494, E 14.50937
N 46°02’06 “, E 14°30’34 “


De parking is eigendom van het restaurant aan de overkant van de weg. Bij een maaltijd hoort ook een parking bon.
Maximale capaciteit: 10 / Max. lengte van de camper: 7m / Max duur van het verblijf: Onbekend / Geweldige plek voor 1 of 2 nachten ideaal om Ljubljana te bezoeken, zelfs per boot. Open vanaf: 1/1 - 31/12 / Het centrum is op 1km


Ljubljana is de hoofdstad en grootste stad van Slovenië. Het staat bekend om zijn studentenpopulatie en groene ruimten, waaronder het uitgestrekte park Tivoli. De kronkelende rivier de Ljubljanica, omzoomd met terrassen met cafés, scheidt de oude stad van de commerciële wijk. Ljubljana heeft veel musea, waaronder het Sloveense Nationale Museum van de Geschiedenis, en het Museum voor Moderne Kunst met Sloveense schilderijen en sculpturen uit de 20e eeuw.

8ste etappe: Ljubljana - Venetië ongeveer 251km,

(Italiaans: Venezia, Venetian: Venezia) is een stad vol met bruggen, kerken en paleizen, in het noordoosten van Italië. Het is de hoofdstad van de regio Veneto en de provincie Venetië. Volgens de cijfers van de gemeente leefden er aan het eind van 2004 271.251 mensen, waarvan 62.000 in Venetië, ongeveer 35.000 op andere eilanden van de gemeente en meer dan 170.000 op het vasteland, voornamelijk in Mestre. Venetië staat over de hele wereld bekend om zijn historische centrum met zijn vele grachten en heeft een belangrijke rol gespeeld in de geschiedenis van de wereld. Sinds 1987 staan Venetië en de lagune op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.

Caravan Park San Giuliano
Via San Giuliano, 1, 30174 Venezia, Veneto
Telefoon: +390415322106
Email: info@sangiulianovenice.com
GPS:
N 45.46755, E 12.27927
N 45°28'03", E 12°16'45"


Camper (2 pers. incl. belasting): € 18,00
Lozen afvalwater: Gratis Lozen cassettetoilet: Gratis Water: Gratis
Stroom: (6A)= 4.00€ /24u


Venetië ligt op een groep kleine eilanden in het midden van een lagune (Laguna Veneta) die tijdens het Romeinse Rijk Veneto heette. Er zijn eeuwen ver mensen geweest, maar de eerste grotere nederzettingen ontstonden pas toen de toevloed van Romeinse inwoners rond Venetië, zoals Padua, Treviso en Altino, zijn toevlucht zocht in de lagune na raids van Attila rond 452 en Longobarden in 568.
De lagune van Venetië is gevormd door de volgende eilanden: Murano (glaswerk)
Torcello, met zijn eerste kathedraal
Burano met zijn kleurrijke huizen
Lido, het modieuze eiland van het strand
Giudecca
Pellestrina

San Giorgio Maggiore :

 


San Giorgio Maggiore is een van de eilanden van Venetië, ten oosten van de wijk Giudecca. Het eiland is omgeven door Canale della Santa Maria della Grazia, Canale della Giudecca, het San Marcoplein, Canale di San Marco en de lagune van Venetië. Het maakt deel uit van de wijk San Marco. Het eiland werd waarschijnlijk bewoond tijdens de Romeinse periode. Na de oprichting van Venetië heette het Insula Memmia, naar de familie Memmo, die eigenaar was van het eiland. In 829 was er al een kerk gewijd aan St. George genaamd San Giorgio Maggiore om het te onderscheiden van San Giorgio naar Alga. Het benedictijnenklooster van San Giorgio werd gesticht in 982, toen de Doge Tribuno Memmo het eiland schonk aan een monnik, Giovanni Morosini. San Giorgio is nu bekend door de kerk van San Giorgio Maggiore, ontworpen door Palladio in 1566. In het begin van de negentiende eeuw, terwijl de Republiek Venetië was, was het klooster bijna verwijderd en het eiland een vrije haven met een nieuwe haven werd gebouwd in 1812. Het werd de thuisbasis van de Venetiaanse artillerie. Het is nu het hoofdkantoor van de Cini Foundation, een cultureel centrum dat bekend staat om zijn bibliotheek. Het is ook de thuisbasis van het Teatro Verde een openluchttheater.
 

Enige heel bekende kerken zijn: Basilique de Santa Maria della Salute Basilique de Santa Maria Gloriosa dei Frari Basilique de San Marco

Chiesa dell'Angelo San Raffaele
Chiesa di San Moisè Chiesa di San Salvador Chiesa di Santo Stefano Il Redentore
Ognissanti San Michele San Zaccaria
Santa Maria dei Miracoli
San Zanipolo
De basiliek van Santa Maria della Salute: is een Venetiaanse kerk die in de periode 1631-1687 werd gebouwd door de architect Baldassare Longhena. De kerk ligt aan het Canal Grande in de wijk Dorsoduro en is gebouwd van witte kalksteen. Het gebouw is achthoekig en barok. De gehele structuur is gebaseerd op 100.000 eiken palen. De kerk werd gebouwd in de tijd dat men dacht dat de pest eindelijk was verdwenen. Echter, na een lange tijd heeft de pest zich opnieuw gevestigd in de stad.


Het interieur is gemaakt van donkergrijs natuursteen. De beeldgroep De Maagd verdrijft de pest op het hoogaltaar. Er zijn ook schilderijen van Tintoretto, zoals het Huwelijk in Cana en Titiaan, namelijk Kaïn en Abel, David en Goliath, en Het offer van Abraham. De basiliek opent eenmaal per jaar wanneer de Rio Grande gesloten is voor boten en mensen te voet kunnen oversteken.
Bepaalde bekende bruggen zijn: Ponte dei Sospiri
Ponte dell'Accademia
Ponte degli Scalzi
Ponte della Costituzione
Ponte di Rialto
De Rialtobrug (Ponte di Rialto) is een brug over het Canal Grande, het bloed van Venetië. Dit is de oudste en de bekendste van de vier bruggen op het Canal Grande. Voor de huidige brug, voltooid in 1591, waren er verschillende bruggen die het Grand Canal op deze locatie overbrugden.
De eerste brug, was een vlotbrug, werd in 1181 gebouwd door Niccolò Barattieri. Deze vlotbrug werd rond 1250 vervangen door een houten brug op dezelfde plaats. Deze bestond uit twee bergopwaartse hellingen met een ophaalbrug in het midden zodat grotere schepen eronder konden passeren. De houten brug stortte meerdere keren in, bijvoorbeeld in 1444. Onder het gewicht van een menigte een parade van boten komen bijwonen. Als gevolg hiervan werd voor het eerst in 1503 besloten om de mogelijkheid van een stenen brug te bestuderen. In de daaropvolgende decennia zijn vele voorstellen gedaan, totdat in 1551 de gemeenteraad een ontwerp voor de vernieuwing van de brug aangevraagd werd. Verschillende beroemde architecten, waaronder Andrea Palladio, hebben ontwerpen ingediend. De meeste van deze ontwerpen waren gebaseerd op een klassieke benadering en op een reeks van verschillende bogen. Echter, was deze aanpak niet aangepast aan de situatie ter plaatse beschouwd, omdat meer bogen het verkeer in het drukke kanaal zouden hinderen. De huidige brug, ontworpen door Antonio da Ponte, overspant het Canal Grande in één enkele boog. Het ontwerp lijkt sterk op de oude houten brug, met twee oprijplaten verbonden door een centrale overspanning. Er zijn tribunes links en rechts van de open doorgang. Het is ook mogelijk om langs de winkels te lopen en naar het water te kijken, wat niet mogelijk is op het cent rale pad. Een replica van de brug bevindt zich in het Venetian Hotel in Las Vegas.

Enige heel bekende paleizen zijn: Ca 'd'Oro
Ca 'Dario
Ca 'Pesaro
Ca 'Rezzonico
Palazzo Ducale
Palazzo Vendramin-Calergi
Palazzo dei Camerlenghi :


Dit paleis werd gebouwd in de jaren 1525-1528, toen Andrea Gritti doge was. Hij diende onder meer als kantoor voor de drie schepenen van Financiën. Op de begane grond bevond zich een gevangenis voor belastingontduikers, die anoniem kon worden verklaard. Het gebouw was zo rijkelijk versierd, omdat de Venetianen destijds bijna al hun inkomsten betaalden aan belastingen op de verkregen goederen.
Enkele beroemde musea zijn:
Accademia di Belli Arti werkt van de veertiende tot de achttiende eeuw: van gotiek tot Tiepolo's werk
Fondazione Bevilacqua La Masa
De Galleria Internazionale d'Arte Moderna en het Museo d'Arte Orientale, beide gelegen in Ca 'Pesaro
Gallerie van Accademia


Museo Correr Fortuny Museum Palazzo Grassi
Peggy Guggenheim-collectie
Stichting Stichtingsmuseum Querini Stampalia
Punta della Dogana

Het driehoekige gebouw scheidt het Canal Grande en het Giudeca-kanaal: het bevat een permanente tentoonstelling van moderne kunst uit de François Pinault-collectie.
Punta della Dogana ("Douane punt") is een kunstmuseum gelegen in de oude douane (Dogana da Mar, "zee- douane") van Venetië. Het ligt naast de basiliek van Santa Maria della Salute. De "piek" verwijst ook naar het driehoekige gebied van Venetië, waar het Canal Grande aan het einde van het Dorsoduro-district het Giudecca- kanaal verbindt.
Geschiedenis: De Dogana da mar was sinds de vijftiende eeuw een uitkijktoren en een douanekantoor waar de boten moesten aanmeren alvorens verder te gaan naar het commerciële centrum van de stad Rialto. In die tijd blokkeerde een ketting het kanaal door zich tussen de torens aan weerszijden van het kanaal te strekken. Gebouwd tussen 1677 en 1682 door Giuseppe Benoni, wordt het douanekantoor afgedekt door een gouden bol met een Fortune-standbeeld dat dienst doet als windvaan. Aan het begin van het Giudecca-kanaal en dicht bij het douanepunt waren er de pakhuizen van zoutopslagplaatsen, een grondstof die wordt gebruikt voor het conserveren van voedselproducten. Verschillende renovaties werden uitgevoerd, met name in 1838 door de Italiaanse architect Alvise Pigazzi en in 2009 door de Japanse architect Tadao Ando, de laatste dankzij de financiële steun van François Pinault. De laatste won een wedstrijd uit de stad en tekende een samenwerkingsovereenkomst om het gebouw 33 jaar te gebruiken, om een deel van de werken in de Pinault-collectie tentoon te stellen. Het completeert het Palazzo Grassi als een tentoonstellingsruimte van de Pinault-collectie.
Glasblazerijen van Murano
Een paard van Mazzucato binnen de 10min. klaar maar niet te koop.

9de etappe: Venetië - Castiglione del Lago


Gemeente domein
Via Divisione Partigiani Garibaldi, 06061 Castiglione del Lago, Umbrië, Italië Telefoon: +390759652484
GPS:
N 43.12369, E 12.04972
N 43 ° 07'25 ", E 12 ° 02'59"

Camper: € 12,00,
Afvoer van afvalwater: Gratis Lozing van chemisch toilet: Gratis, Water: Gratis,
Elektriciteit: Gratis
Aan een meer bij jachthaven, centrum op 300 m
Speciale locatie voor campers, Maximale bezetting: 20, Maximale lengte: onbeperkt
Maximale verblijfsduur: onbeperkt, Open vanaf: 1/1 - 31/12

Hier verblijven we 2 dagen op deze mooie plek, het is hier rustig, veel ruimte en alles is netjes, de uitbaters staan altijd paraat.
Castiglione del Lago werd gebouwd op een voorgebergte van kalkstenen en rotsen aan de oostelijke oevers van het meer van Trasimeno en maakt deel uit van de berggemeenschap met de naam Comunità Montana Monti del Trasimeno.
Sinds de Romeinse bezetting heeft het dorp volgens de geschiedenis tot de markies van Toscane behoord, de abdij van San Germano di Campoleone, Perugia, en het hertogdom van de familie Della Corgna.
In 1647 kwam het terug in handen van de groothertog van Toscane. In de achttiende eeuw ging het naar de pauselijke staten.

10de etappe: Castiglione del Lago – Rome

Area Saliola Roma Parking
Via Appia Antica 32, 00100 Roma, Lazio Italie
Telefoon: +393277011468, Email: info@saliolasrl.it GPS:
N 41.86913, E 12.50224
N 41°52'09", E 12°30'08"


Camper (2 personen incl. Belastingen): € 20,00,
Afvalwater: Gratis
Toilet lozen: Gratis,
Water: Gratis, Elektriciteit: € 4,00
Capaciteit: 30,
Max. Lengte: Onbeperkt
Maximum verblijfsduur: Onbeperkt
Open vanaf: 1/1 - 31/12
Rustig / open van 8 tot 20 uur / bushalte 118 op 300 m / op 15 minuten van het centrum

Rome (Roma) is de hoofdstad van Italië en het administratieve centrum van de regio Lazio en de hoofdstad Città Metropolitana di Roma (voorheen de provincie Rome). De stad heeft ongeveer 2,8 miljoen inwoners, de bevolking van het grootstedelijk gebied is 3,7 miljoen. Het is de grootste stad in Italië. De stad, is gelegen in het centrum ten westen van het schiereiland Apennijnen, de rivieren Tiber en Aniene. Het Colosseum, het Forum Romanum, het Pantheon, de Sint-Pietersbasiliek, de Trevi-fontein en het Victor Emmanuel II-monument zijn meer dan een bezoek waard.

Door de geschiedenis heen van meer dan 2700 jaar is de stad uitgegroeid tot een van de belangrijkste steden van de westerse cultuur. Rome was de hoofdstad van het Romeinse rijk en de Romeinse republiek. Sinds 1871 is het de hoofdstad van Italië. De paus zetelt in de dwergstaat van Vaticaanstad, een enclave in de stad. Het historische stadscentrum staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Rome werd oorspronkelijk gebouwd op zeven heuvels en strekt zich nu uit tot de Tyrrheense Zee.
Er zijn veel verhalen over de oorsprong van Rome. Volgens de legende opgetekend door de Romeinse historicus Titus Livius (ongeveer 59 v.Chr. - 17 n.Chr.) In zijn geschiedenis van Rome (Latijn: Ab Urbe condita, “sinds zijn stichting”, is de stad in 753 v.Chr. opgericht door Romulus en Remus.
Volgens archeologen verscheen Rome in vier fasen:
In de 10e eeuw voor Christus. waren er kleine kolonies van Latijn op de Palatijn en de Esquiline, twee van de zeven heuvels van Rome.
In de 8e eeuw voor Christus. waren er nieuwe kolonies op deze Palatijn, Esquiline en op de Coelius. De Roma Quadrata-alliantie werd opgericht tussen de twee Paltskoloniën. Op deze manier werden beide koloniën militair sterker. Er was een eerste muur opgetrokken rond de Palatijn. De Sabijnen vestigen zich op de noordelijke heuvel van Quirinal.
In de 6e eeuw voor Christus. er waren meer kolonies op de drie heuvels. De Etrusken veroverden alles, zij vestigden zich voornamelijk op de vierde Capitolijnse heuvel en sloten zich aan bij de vier nederzettingen in de zuidelijke heuvels van een stad.
In de laatste fase, tijdens de 4e eeuw voor Christus, breidde de stad uit naar de Quirinal en de andere twee heuvels Esquiline en Viminal waar geen nederzettingen waren. Rome had een behoorlijke omvang omdat de zeven koloniën met een muur waren verbonden.
De basiliek van de pauselijke aartsbisschop van Sint Jan van Lateranen (in het Italiaans: San Giovanni in Laterano) of de basiliek van de aartsbisschop van de Allerheiligste is een basiliek op het Piazza del Laterano, vlakbij het palei s van Lateranen, in de hoofdstad. De basiliek is een van de zeven bedevaartskerken van Rome en de oudste en belangrijkste kerk van de vier pauselijke basilieken van Rome.

De basiliek van Santa Maria Maggiore (Santa Maria Maggiore) is een grote katholieke kerk gelegen op de Esquilino- heuvel, in de Italiaanse hoofdstad Rome. Sinds 1929 is deze kerk met de rang van Basilica Maior in het bezit van de Heilige Stoel. De basiliek is een van de zeven bedevaart kerken van Rome en een van de vier pauselijke basilieken.

De kerk werd in 431 gesticht door paus Sixtus III ter nagedachtenis aan de Raad van Efeze in hetzelfde jaar. De wijding aan Maria betekent pauselijke goedkeuring van de beslissingen van deze raad waar, onder andere, de positie van Maria als moeder van Christus werd bepaald.
De Trevi-fontein (Fontana di Trevi) is de grootste en meest beroemde fontein in Rome. De fontein is ongeveer 26 meter hoog en 22 meter breed. Het ligt aan een plein, Piazza di Trevi. De fontein is gebouwd in opdracht van Paus Clemens XII. Het werd ondertekend door Bernini en 50 jaar later gebouwd door architect Nicola Salvi, in late barokstijl. De constructie duurde van 1732 tot 1762. De fontein werd gebouwd tegen de achtergevel van Palazzo Poli. In het rijk was het gebruikelijk om een monument te bouwen op plaatsen waar water uit nieuwe bronnen Rome binnenging.


De naam Trevi komt van de woorden tre via (drie routes). In het verleden kwamen er drie wegen uit op de plaats van de fontein. Het thema van de structuur is de oceaan met de majestueuze oceanusgod Oceanus op een schelpvormige tank die naar de oceaan wordt getrokken door gevleugelde paarden en jonge marine goden (salamanders). Het ene paard is stil, het andere paard staat op. Dit symboliseert beide zijden van de zee.In twee nissen zijn er links en rechts voorstellingen van overvloed en gezondheid. Rechtsboven staat een foto van een maagd die een soldaat als bron zou hebben aangewezen.


Het Flavische amfitheater (Amphitheatrum Flavium), beter bekend als het Colosseum (Colosseum), gebouwd in de
1e eeuw na Christus. was het grootste amfitheater in het Romeinse rijk.
Het Colosseum werd gebouwd door de Flavische keizers. De constructie was begonnen onder Vespasianus in 72 en gefinancierd door de buit van het plunderen van Jeruzalem in 70. Na de voltooiing in 80, werd het ingewijd door Titus. De wedstrijden bij de opening duurden 100 dagen. De dichter Martialis heeft een pakket van 33 epigrammen aan hem opgedragen. Titus 'opvolger, Domitian, heeft een nieuwe verdieping toegevoegd, evenals een aantal gangen en hallen onder de arena, die nu zichtbaar zijn.
Het werd gebouwd op de plaats van het stagnum, een kunstmatig meer, van Nero's Domus Aurea. De Flavische keizers probeerden de herinnering aan de gehate Nero te wissen en de gunst van de mensen terug te winnen. De bouw van het Colosseum aan het meer, dat was gedraineerd, maakte deel uit van deze onderneming. Bovendien heeft de keuze voor deze site veel grondwerken bespaard, omdat het enorme gebouw enorme fundamenten
vereiste. Het meer besloeg vijf voetbalvelden en werd drooggelegd door kanalen die naar de Tiber liepen (net onder Rome). Het amfitheater van Vespasianus was het beroemdst in de Romeinse wereld. Het werd bekend als Amphitheatrum Flavium - afgeleid van Flavius, de achternaam van Vespasianus, Titus en Domitianus. Tegenwoordig is het theater beter bekend als het Colosseum. Waarschijnlijk ontleent het zijn huidige naam aan het standbeeld van meer dan 35 meter hoog, de kolos van Nero, die naast het amfitheater was en niet op de afmetingen van het gebouw, beweerde vaak.
Omvang en vorm:
Het elliptische massavlak meet op assen van 188 tot 156 meter en heeft een omtrek van 527 meter. De hoogte van de gevel is 48,50 meter. De buitenwand omvat drie rijen bogen, 80 in totaal, die telkens worden gescheiden door halfzuilen, Dorische beneden, in het midden met ionische en door Corinthische boven. Ook de eerste verdieping (die meestal gesloten is) heeft Corinthische pilasters. Er waren 76 vermeldingen genummerd in Romeinse cijfers (boven de vermeldingen van nummers XXIII-LIV zijn nog steeds zichtbaar).
Het Colosseum werd gebouwd in beton, baksteen en tufsteen, maar de gevel en kolommen waardoor grote hoeveelheden travertijn, die door een speciaal gebouwde weg van de heuvels nabij Tivoli werd gebracht. IJzer werd gebruikt om de stenen aan elkaar te binden. Een groot aantal stoelen, wandbekleding en ornamenten waren in marmer. De eerste rij bogen bestond voornamelijk uit kalksteen. Voor de 2e en 3e rij rode bakstenen bogen (ook terracotta genoemd) en beton (ook wel opus signinum genoemd) gebruikt. Het was lichter en het risico op instorting was lager. Het voordeel van het gebruik van de bogen is dat de kracht op de pilaren wordt gedrukt. En omdat de boeg open is, bespaart het gewicht met minder stenen. Een ander voordeel van de bogen is dat ze allemaal identiek zijn. Dit maakte het gebruik van ongeschoolde werknemers mogelijk.
De cavea (galerij) bood ruimte aan meer dan 50.000 toeschouwers. Dit werd verdeeld in vier galerijen, voor de keizer, was er een aparte kleedkamer op één van de lange zijden van de arena met een eigen ingang. Aan de andere kant was de loge voor de keizerin, de vestals en de magistraten. Senatoren hadden marmeren stoelen direct in de arena. Andere mannen waren dichtbij of ver van de arena, afhankelijk van hun sociale positie. Op de vierde galerij waren de vrouwen van senatoren en ridders. De arena, die wordt gescheiden door een wand 4 meter van het gedeelte kijker was, het meten 76 van 44 meter, en is gevuld met gele zand. Aan de uiteinden van de lengteas bevonden zich twee artist-in-ingangen
Het Colosseum kon bedekt zijn met een zonnescherm: het Velarium. Dit canvas werd opgetrokken met kabels die van buiten het Colosseum werden aangetrokken op ongeveer 240 masten. Deze masten steken door gaten in de kroonlijst in een uitstekende bakstenen doos. Een regiment matrozen was aanwezig in Rome voordat het vélarium werd afgescheurd. Naar schatting waren duizend mensen nodig om het scherm op te tillen. Op het plein buiten het Colosseum zijn stenen met gaten waarin de kabels werden bevestigd, hoewel men denkt dat deze stenen werden gebruikt voor het schermen.
Vervolgens wordt er een hypogeum gebouwd: het ondergrondse labyrint, waarschijnlijk onder het bewind van keizer Domitianus. Er waren 60 luiken en 30 liften. Tijgers kunnen bijvoorbeeld door luiken en liften naar de arena worden gebracht.

Romeins Forum:


Kaart van het centrum van het oude Rome, met in het midden het Forum Romanum: het Romeinse forum (Latijn voor het Romeinse marktplein) was in de oudheid het centrum van Rome. Het forum was in de gloriedagen van het Romeinse Rijk het politieke, wettelijke, religieuze en commerciële centrum van de stad.
-----------

De Palatijnse heuvel (Palatium van heuvel in het Latijn, Monte Palatino) is een van de zeven heuvels van Rome. Het neemt een centrale positie in het oude Rome in, waarvan het een van de oudste delen is. Het kijkt uit op het Romeinse Forum in het noorden en het Circus Maximus in het zuiden. Onder het rijk werd de Palatijn bezet door imposante herenhuizen gebouwd voor de keizers, die het woord "paleis" hebben doen ontstaan. Hun ruïnes bezetten nog steeds een groot deel van de heuvel


Het Pantheon van Rome: is een oud religieus gebouw gelegen aan de Piazza della Rotonda, gebouwd op de rangorde van Agrippa in de 1e eeuw voor Christus. BC, beschadigd door verschillende vuren, en volledig herbouwd onder Hadrianus (begin 2e eeuw). Oorspronkelijk was het Pantheon een tempel gewijd aan alle godheden van de oude religie. Het werd omgezet in een kerk in de zevende eeuw en vandaag is de basiliek van Santa Maria en Martyres. Het is het grootste oude Romeinse monument dat ons in praktisch intacte staat heeft bereikt, vanwege het ononderbroken gebruik tot vandaag. Hij gaf zijn naam aan een district van Rome.

De naam van het Pantheon komt van het Griekse adjectief πάνθειον / pántheion, wat 'van alle goden' betekent. De meeste Latijnse auteurs noemen het in de Grecant Pantheon-vorm. De Latijnse vorm Pantheum wordt bevestigd door Plinius de Oudere. Het Pantheon ondersteunt de grootste koepel van de hele oudheid met 150 Romeinse poten of een diameter van 43,30 m binnen of 43,44 m3, dat nog steeds de grootste ter wereld is van ongewapend beton. Na bijna twee millennia vertoont deze opmerkelijke constructie geen enkel teken van zwakte in zijn structuur ondanks vrijwillige verminkingen en herhaalde telluurbewegingen.

Het Spaanse Trappenplein (piazza di Spagna) is een van de belangrijkste toeristische pleinen van Rome, gelegen in het district van luxe winkels van Rome in Via Condotti, via del Corso, via Borgognona, via Frattina en via del Babuino.

Via del Corso :
Een parallelle straat die naar de Piazza di Spagna gaat, waar je de luxe winkels ontdekt !!!
Je vindt alles in deze straat ... Promod, Zara, Levis, Pepe Jeans, schwarowski, Gap, ... Het moet over de hele lengte worden gedaan om niets te missen!

Einde Deel 1

Klik hier voor deel 2

 

Interesse?
Contacteer ons